Viena populiariausių daržovių anksčiau puošė tik gėlynus: atsakė, kaip ją paruošti

Viena populiariausių daržovių anksčiau puošė tik gėlynus: atsakė, kaip ją paruošti

Populiarieji smidrai Lietuvoje dar prieš pusę amžiaus buvo vertinami tik kaip puokščių komponentas, tad išpopuliarėjo ir pradėti auginti kaip daržovės visai neseniai. Prasidedant smidrų sezonui Vakarų Europoje, atvežtinių jau atsirado prekybos centrų lentynose, o lietuviškų ragausime pavasario pabaigoje. Sveikatai palankios mitybos konsultantė, gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė teigia, kad dėl naudingų medžiagų gausos smidrai patenka į pasaulio sveikiausių daržovių sąrašą ir vis dažniau atsiduria lietuvių lėkštėse. Prekybos tinklo „Rimi“ komercijos operacijų vadovė Olga Suchočeva siūlo pasinaudoti akcija ir nusipirkti smidrų pigiau: iki kovo 18 d. žalieji smidrai parduodami su 43 proc. nuolaida ir kainuos tik 2,29 Eur / 250 g, perkant su „Rimi“ lojalumo kortele.

Smidrai vertinti įvairiais istoriniais laikotarpiais

Jie buvo vartojami jau senovės Egipte, Graikijoje ir Romos imperijoje: tik neaišku, ar labiau maistui, ar medicininiais tikslais. XVI amžiuje paplito po Prancūziją ir Angliją, kur jiems buvo statomi specialūs šiltnamiai. Gana seniai smidrai pasiekė ir Lietuvą, bet išliko tik kaip dekoratyvinis augalas, puošęs gėlių darželius. Tik daug vėliau jie pradėti vertinti kaip delikatesas: atsirado ūkių, sėkmingai išauginančių ir lietuvišką jų derlių.

Kartais iškyla klausimas, kuo skiriasi baltieji ir žalieji smidrai? Tai tas pats augalas, tik kol jis auga po žeme, yra baltas, o kai išlenda į dirvos paviršių pažaliuoja dėl vykstančios fotosintezės. Norint išauginti baltuosius smidrus, jie padengiami storu dirvos sluoksniu, kad augtų tamsoje, o vos prasikala jų viršūnėlės, yra nupjaunami.

Pasižymi priešuždegiminėmis savybėmis

Pasak gydytojos dietologės dr. Editos Gavelienės, smidrai ne tik mažai kaloringa ir sveikatai naudinga daržovė – ji vertintina ir dėl išskirtinių medžiagų, saponinų, kurie pasižymi cholesterolį mažinančiu efektu.

„Smidrai priskiriami daržovėms, turinčioms ženklų antioksidacinį poveikį, o tai svarbu širdies kraujagyslių sistemai bei ligoms, susijusioms su lėtiniu uždegimu, pavyzdžiui, cukriniu diabetu ar nutukimu. Smidruose gausu folatų, reikalingų baltymų sintezei ir rekomenduojamų nėščiosioms bei maitinančioms mamoms. Tai pat juose yra vitaminų A, C, K ir E bei B grupės vitaminų, įvairių mineralinių medžiagų: geležies, magnio, kalio, kalcio, seleno, cinko, mangano, taip pat organizmui reikalingų skaidulų“, – vardija gydytoja dietologė.

Tad ne veltui smidrai patenka į sveikatai palankiausių daržovių sąrašą ir pasižymi ypatingomis savybėmis bei naudingų maistinių medžiagų gausa. „Reguliarus smidrų vartojimas padeda kontroliuoti ir cukraus kiekį kraujyje. Tai dar viena priežastis įtraukti šią daržovę į sergančiųjų diabetu ar norinčių šios ligos išvengti racioną“, – sako dr. E. Gavelienė.

Kaip laikyti namuose ir kur panaudoti

Prekybos tinklo „Rimi“ komercijos operacijų vadovė Olga Suchočeva pastebi, kad smidrų pasiūla kasmet auga: ankstyvą pavasarį galima įsigyti šviežaus derliaus iš Ispanijos ir Italijos, o gegužės mėnesį – ir lietuviškų.

„Nors „Rimi“ prekybos centruose šių daržovių sezono metu galima įsigyti žaliųjų, rausvųjų ir baltųjų smidrų, pirkėjai labiausiai mėgsta žaliuosius. Smidrus rekomenduočiau skanauti šviežius, geriausia – tą pačią dieną, kai juos įsigyjate. Kad jie kuo ilgiau išliktų traškūs, koteliai turėtų būti laikomi drėgnai, todėl smidrų galus namuose apvyniokite drėgnu popieriniu rankšluosčiu, sudėkite į plastikinį maišelį arba sandarų maistinį indelį ir laikykite vėsiai šaldytuve“, – patarimais dalijasi ekspertė.

Juos nuplovus ir nulaužus sumedėjusią kotelių dalį, smidrai dedami į verdantį, šiek tiek pasūdytą vandenį ir, priklausomai nuo kotų storumo, verdami 3-6 minutes. Paskui reikėtų juos trumpam panardinti į kuo šaltesnį vandenį, kad smidrai išsaugotų ryškią spalvą. Tiek pat laiko juos būtų galima ir garinti.

O. Suchočeva siūlo smidrus trumpai apkepti: „Pagardintus šlakeliu alyvuogių aliejaus nepjaustytus smidrus rekomenduojama trumpai apkepti keptuvėje ar orkaitėje, kol jų stiebeliai suminkštės. Tuomet juos galima šiek tiek pabarstyti druska bei pipirais ir pateikti kaip garnyrą prie mėsos ar žuvies patiekalų, kiaušinių bei įvairių daržovių. Prasidėjus grilio sezonui smidrus galima kepti ir ant grotelių, tačiau svarbu jų neperkepti. Gardu juos valgyti ir vienus, apšlaksčius tirpintu sviestu, o pusryčiams – su kiaušiniais.“

Komercijos operacijų vadovė primena, kad iki kovo 18 d. nusipirkti smidrų galima pigiau: žalieji smidrai parduodami su 43 proc. nuolaida ir kainuos tik 2,29 Eur / 250 g perkant su „Rimi“ lojalumo kortele. Sutaupyti taip pat padės tikslus pirkinių krepšelio planavimas, akcijų sekimas bei „Mano Rimi“ lojalumo programa, suteikianti asmeninius pasiūlymus, papildomas nuolaidas arba kaupimą nuo išleistos sumos: „Visus sutaupyti padedančius „Rimi“ pasiūlymus galima rasti keliose vietose: prisijungus prie savo paskyros adresu www.rimi.lt, taip pat programėlėje telefone arba „Mano Rimi“ kortelių terminale parduotuvėse.“

Kviečiame pasigaminti gardžių užkandukų su smidrais – atšilus oramas juos bus patogu neštis į gamtą ar tiesiog pasimėgauti gardžiais pusryčiais.

Užkandukai su smidrais ir „Camembert“ sūriu

RECEPTAS

Patiekalui reikės:

500 g šaldytos sluoksniuotos tešlos;
200 g smidrų;
250 g sūrio „Camembert“;
druskos ir pipirų – pagal skonį.

Padažui:

3 šaukštai klevų sirupo;
2 šaukštų citrinos sulčių.

Kaip gaminti:

1. Šaldytą sluoksniuotą tešlą dėkite ant kepimo popieriaus ir palaikykite kambario temperatūroje, kad atšiltų.
2. Tešlą supjaustykite stačiakampiais. Ant kiekvieno stačiakampio dėkite smidrų, sūrio, pašlakstykite aliejaus, pabarstykite druskos ir pipirų. Tešlos stačiakampius sudėkite ant kepimo popieriumi išklotos skardos ir įkaitintoje iki 190 °C orkaitėje kepkite apie 12 minučių.
3. Dubenyje sumaišykite klevų sirupą su citrinos sultimis.
4. Padažu apšlakstykite iškeptus užkandukus.

Skanaus!