Pilno grūdo makaronai su moliūgu

Pilno grūdo makaronai su moliūgu

Recepto autorius: Jelenos maisto blogas

Kas yra pilno grūdo maisto produktai ir kodėl juos valgyti sveika? Pilno grūdo (whole grain) gaminys – kruopos, duona, dribsniai, makaronai, sausainiai – nereiškia, kad jie pagaminti iš nemalto ar rupiai malto grūdo. Tai reiškia, kad miltai yra nesijoti. Kitaip sakant, į juos įeina visos grūdo dalys, įskaitant sėlenas. Grūdas susideda iš endospermos, kuris sudaro apie 83% grūdo masės, keliasluoksnės apsauginės luobelės (kurioje yra apsauginės medžiagos – antioksidantai, fitonutrientai) sėlenų ir gemalo, kuriame laikomos grūdo maisto atsargos (antioksidantai, vitaminai). Pilnas grūdas gali sudygti. Perdirbant grūdus dažniausiai paliekamas tik endospermas (sudarytas iš baltymų ir angliavandenių), o sėlenos su branduoliu ir visomis naudingomis medžiagomis pašalinami. Pilno grūdo produktuose yra skaidulų, antioksidantų ir fitonutrientų, kurie padeda kontroliuoti cukraus ir cholesterolio kiekį kraujyje. Todėl žmonėms, turintiems širdies ir kraujagyslių ligų, diabeto ir viršsvorio riziką, paprastai rekomenduojama naudoti pilno grūdo produktus. Sėlenos turi absorbcinių savybių: jos sutraukia ir pašalina žarnyne esančius toksinus, taip palaikydamos žarnyno gerą būklę (kuri yra esminė žmogaus sveikatai). Savo verte ypač skiriasi pilno ir valyto grūdo kviečių produktai. Gana gerai jau žinoma, kad balti kvietiniai miltai maistinės vertės beveik neturi. Šiuo požiūriu kviečiai skiriasi nuo, pvz., speltos, kurioje naudingosios medžiagos išsidėstę ne tik po pačia luobele, bet per visą grūdą. Iš kitų populiarių grudų paminėtini ryžiai. Balti (valyti) ryžiai geriau virškinami nei pilno grūdo (rudi nevalyti), tačiau jie daug labiau kelia cukrų ir turi gerokai mažiau maistingųjų medžiagų, pvz., rudieji ryžiai yra geležimi turtingas produktas, tuo tarpu baltieji – jos praktiškai neturi. (šaltinis: www.sveikiproduktai.lt)

Makaronų receptas 🙂 

Reikės: 

Puse pakelio pilno grudo makaronų 

2 svogūnų

1 morkos

moliūgo

puse paprikos

 2-3 česnako skiltelių

 Himalajų druskos

pipirų

česnakinio mišinio

sviesto ghi

 džiovintų čiobrelių

                  Makaronus išverdame pagal instrukciją. Ant sviesto ghi (galima keisti aliejumi) pakepinti svogūną, tarkuotą morką, kubeliais pjaustytą papriką ir moliūgą. Kepame kol daržovės suminkštės ir apkeps, beriame druskos, pipirų, česnakinio mišinio, čiobrelių, įspaudžiame česnako kelias skilteles. Viską min. dar pakepiname, dedame išvirtus makaronus ir viską pakaitiname ant mažos ugnies kelias min. 

Skanaus!